با واحدهای متخلف که بدون هماهنگی اقدام به افزایش نرخ خدمات و کالا کنند برخورد می شود


معاون سازمان بازرگانی استان یزد عملکرد این سازمان را از اجرای طرح نظارت بر کنترل قیمت، کیفیت و کمیت بسته بندی کالاها در این استان اعلام کرد و اظهار داشت: طرح نظارت بر کنترل قیمت، کیفیت و کمیت بسته بندی کالا، طرح دائمی است و نه دوره ای که به منظور بهبود کیفیت، اصلاح فرایند تولید و جلوگیری از افزایش قیمت ها اجرا می شود.آقای زارع تصریح کرد: این مانور در استان با همکاری اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی، اداره نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی،اداره کل تعزیرات و نیروی انتظامی با هدف نظارت بر کیفیت و کمیت بسته بندی کالاها در واحد های تولیدی استان اجرا شد.


وی خاطر نشان ساخت: در راستای اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها،نظر به اینکه ضوابط قیمت گذاری کالاهای تولید داخل و وارداتی با توجه به تغییر در برخی قوانین و تعرفه ها مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفته و پیش بینی میشود که با اعمال این ضوابط و حذف هزینه های غیر متعارف و غیر مرتبط با بهای تمام شده قیمت نهایی محصول تعدیل گردد، لذا واحدها یی که با دلایلی همچون افزایش نرخ مواد اولیه مصرفی، افزایش نرخ حاملهای انرژی و سوخت، افزایش هزینه های دستمزد و ...مطابق با ضوابط مذکور تصمیم بر افزایش قیمت کالا داشته باشند می توانند با در نظر گرفتن تکنیک های کاهش قیمت تمام شده ، درخواست خود را به سازمان بازرگانی استان و یا در صورت تولید ملی به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان ارائه داده تا پس از بررسی، قیمت نهایی به آن واحد تولیدی اعلام شود شایان ذکر است تنها آن دسته از واحدهایی که مورد حمایت وزارت صنایع و معادن قرار نگرفته اند مشمول این قانون خواهند بود.


معاون نظارت و بازرسی این سازمان همچنین افزود با واحدهای متخلف که بدون هماهنگی اقدام به افزایش نرخ خدمات و کالا نموده اند برخورد قانونی صورت می پذیرد. وی در خصوص نرخ سود کالا نیز یادآور شد: سود کالا مبتنی بر فساد پذیری و خارج شدن از شبکه معین می شود که سود کالای توزیعی در عمده فروشی ها از 2تا 5 درصدمتغیر و به قیمت درب واحد تولیدی به کالا اضافه میشود. و سود کالای توزیعی در خرده فروشی ها 5 درصد، برای پوشاک، کیف و کفش 20 درصد، میوه فروشی ها 30 درصد، خشکبار و مواد خوردنی 10 درصد همچنین مواد آرایش و بهداشتی نیز 15 درصد است.


معاون نظارت و بازرسی استان یزد در پایان از امکان مشاهده قیمت محصولات بیش از 1500 واحد تولیدی و توزیعی در سایت سازمان حمایت به آدرسir www.124. خبرداد و گفت: با اقدامات لازم برای تکمیل اطلاعات و درج قیمت این محصولات در سامانه 124 توسط همکاران سازمانهای بازرگانی استانها ، امکان رصد و کنترل قیمتها برای مردم فراهم می باشد.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا